I Finland får man hjälp i nöd

Nödnumret 112 har erbjudit hjälp i över 30 i år i Finland. EU:s gemensamma nödnummer 112 togs i bruk i Finland 1993 och nödnummerdagen infördes fyra år senare, år 1997.

Finland kan betraktas som nödnummerdagens föregångare i och med att 112-dagen är en finländsk innovation som vuxit till sig till hela EU:s gemensamma temadag, vilket den varit sedan 2008. I Finland ordnar säkerhetsaktörer kampanjer under 112-dagen för att förbättra vardagssäkerheten.

Nödnummerdagen uppmärksammar betydelsen av säkerhet i vardagen

Nödcentralsverket är den första undsättande och skyddande myndighetslänken i den hjälpande kedjan. Vetskapen om att brådskande hjälp finns att få är viktig för säkerhetsmyndigheternas förtroende, både för medborgare och räddningsmyndigheter. Nödcentralsverket samordnar nödcentralsmyndigheternas verksamhet och ser till att hjälpen når fram, och utgör en av hörnstenarna för samhällets kristålighet.

Temat för årets 112-dag är rätt användning av nödnumret, med barn och unga som särskild målgrupp.

Nödcentralens verksamhet grundar sig på samarbete

Finlands flermyndighetsmodell är unik i världen. Nödcentralsverket gör riskbedömningar utgående från nödmeddelanden och larmar olika myndigheter till platsen i nödsituationer från ett och samma nödnummer. Uppdrag från nödnumret 112 förmedlas till räddningsväsendet, polisen, akutsjukvården, socialväsendet och Gränsbevakningsväsendet. Modellen med ett nätverksbaserat nödcentralssystem som införts under de senaste åren har visat sig vara mycket tillförlitlig och visar sig som korta svarstider för uppringaren. Nödsamtalen besvaras i genomsnitt inom cirka tre sekunder, oberoende av om samtalet kommer från en stad, ett fjäll eller från sjön.

Det nära samarbetet mellan samarbetsmyndigheterna har under den senaste tiden förändrat nödcentralens verksamhetsmodeller. Ökningen i antalet akutvårdsuppdrag ser ut att ha upphört bland annat tack vare ändringarna i instruktionerna för uppdragshantering inom akutvården och i samtalshanteringen. Det här innebär att såväl nödcentralens som aktuvårdens resurser alltjämt är tillgängliga för dem som behöver dem mest.Det är viktigt att komma ihåg att nödcentralsoperatören skickar en ambulans på basis av en riskbedömning när en person behöver akutvård. Det här förutsätter att uppringaren svarar på nödcentralsoperatörens frågor om personens hälsotillstånd.

Nödnumret ska ringas i en nödsituation

Nödnumret 112 tar årligen emot cirka tre miljoner nödsamtal i fasta Finland. En fjärdedel av samtalen hör inte dit. Samtidigt har man både vid nödnumret och på fältet upptäckt att tröskeln för att ringa 112 är hög, i synnerhet hos unga. Det här kan bero på socialt tryck: den unga kanske är rädd för att hamna i svårigheter eller avslöja ett brott. Det här kan i värsta fall leda till en betydande fördröjning av nödanmälan, varvid hjälpen inte hinner fram i tid.

De samtal som inte ska ringas till nödnumret är ofta oväntade vardagssituationer som inte innebär fara för liv. Det kan till exempel vara fråga om träd som fallit på vägen på grund av storm och inte orsakar någon fara, eller elavbrott.

112-dagen är ett bra tillfälle för var och en att tänka på sin roll som säkerhetsfrämjare eller säkerhetsfostrare. Man kan till exempel börja med att gå igenom säkerhetsfrågor i hemmet.

Sådana situationer där kriterierna för ambulans inte uppfylls kan ofta avhjälpas hemma. Basmediciner mot smärta och feber samt vårdartiklar för små skador ska finnas både i hemmet och i stugan. En person med god grundhälsa behöver sällan akutvård utanför sjukhuset när det är fråga om till exempel en försträckning eller magsjuka. Numret till Välfärdsområdenas jourhjälp är 116 117 och dit kan man ringa för att ställa allmänna frågor kring förändringar i hälsotillståndet. Vid behov hänvisas man vidare till en jourmottagning. Även det här numret är bra att ha i telefonen.

Genom att ladda ner 112 Suomi-appen och bekanta sig med innehållet kan man också bidra till att nödnumret används på rätt sätt, eftersom appen innehåller de viktigaste servicenumren för hjälp som behövs i vardagen. Nu innehåller appen också instruktioner för beredskap och störningssituationer. I appen kan du också kontrollera om du har allt som behövs för ett 72-timmars reservförråd i hemmet. Jag rekommenderar också att besöka webbplatsen www.72timmar.fi, som innehåller anvisningar om 72-timmars beredskap. Genom att vara förberedd kan du och dina närstående klara störningssituationer utan att genast behöva myndighetshjälp. På så sätt kan resurserna riktas till dem som behöver brådskande hjälp.
112-dagen är också en bra dag för att granska brandvarnarna i hemmet och samtidigt byta ut deras batterier.

Jag önskar dig en trevlig 112-dag och en trygg vardag!

Inrikesminister Mari Rantanen

Bild: Fanni Uusitalo